Paulsen: Nationalism och korruption farligare än eurokris

Publicerad: 5 apr 2012 kl 9:51
Uppdaterad: 5 apr 2012 kl 10:00
Marit Paulsen (FP) vill göra om EU-stöden till lån.
Marit Paulsen (FP) vill göra om EU-stöden till lån.Bild: Europaparlamentet

Djurskydd och landsbygd är Marit Paulsens (FP) hjärtefrågor. Bekämpningen av korruption i EU måste förbättras, påpekar hon.

Europaportalen träffar alla svenska Europaparlamentariker för att se vad de har för sig och hur deras vision för EU ser ut. Nu har turen kommit till folkpartisten Marit Paulsen.

Vad jobbar du med i Europaparlamentet under våren?

– För det första är det djurskyddsstrategin och förslagen om en allmän djurskyddslag, säger Marit Paulsen som har fått till uppdrag att lotsa frågan genom EU-parlamentet.

Hon menar att uppdraget tagit en oväntad utveckling då flera internationella organisationer som FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation, FAO, blivit intresserade av arbetet med att hitta en allmän djurskyddslag. De vill införa den på global nivå, säger Marit Paulsen.

– Det är en förbluffande viktig fråga för förbluffande många människor.

I dag skiljer sig definitionerna för vad som menas med djurvälfärd från land till land och även vem som ytterst är ansvarig för djurens välfärd skiljer sig åt.

Hennes förslag är inlämnat och i juni röstar EU-parlamentet i frågan.

– En annan fråga är landsbygdsprogrammet som löper parallellt, säger Marit Paulsen och syftar på det program som har till mål att utveckla EU-ländernas landsbygd.

– Det jag försöker få igenom är större frihet för småföretagare att använda resurserna i regional- och jordbruksstöden för att få igång ekonomin, säger Paulsen och tillägger att hon inte tror att de mest krisdrabbade länderna i EU klarar av att dra igång ekonomin ovanifrån utan att det måste ske på gräsrotsnivå.

Hon vill förvandla EU-bidragen till lånegarantier och ge större frihet till småföretagare och bönder för innovation och utveckling för att ge dem en chans att ta eget ansvar.

– Bidrag är inget sätt att ge folk eget ansvar, men det är däremot lån till rimliga villkor. Då har man större frihet att bestämma samtidigt som man måste ta ansvar, säger Marit Paulsen.

Vilken är den viktigaste frågan i Europa just nu?

– Det är att få igång tillväxt och utveckling, säger Marit Paulsen.

– Det är klart att man måste ta till dramatiska nedskärningar och se till att få ordning i offentliga finanser. Det gjorde Sverige på 90-talet och vi vet att det var väldigt tufft.
Hennes lösning är att se till att de gemensamma pengar som finns används på ett tillväxtfrämjande sätt som exempelvis infrastruktur och lån till småföretagare. Marit Paulsen ser framtidens ekonomiska möjligheter i miljö och klimat. Men samtidigt hyser hon en rädsla för att besluten blir för centralistiska.

– Det inte går att säga vad exakt en sådan framtid ska bestå av, säger hon och pekar på etanolbilen som många trodde skulle bli framtidens svar på miljöfrågorna.

– Jag vill inte att vi ska fatta sådana beslut utan att det ska få finnas ett otroligt antal försök i så pass liten skala att vi har råd att misslyckas med ett och annat, säger Marit Paulsen.

Hon tar som exempel att biologiskt nedbrytbart material skulle kunna stå för en del av den framtida energiförsörjningen. Tekniken för detta redan finns hos ett trettiotal småföretag runt om i EU.

– Det är i innovationsfritänkandet som framtidens lösningar ligger. Man kan inte sitta här och säga att det eller det är lösningen.

Om du fick bestämma, hur skulle då EU se ut om tio år?

– Det ska vara som det är nu – krishantering och konflikter, bygga strukturer och sammanhållning, säger Marit Paulsen och tillägger att man inte kan föreställa sig ett EU helt utan kris och konflikt om tio år.

– EU når sitt syfte om det lyckas upprätthålla kris- och konflikthanteringen på den nivå vi har i dag.

För att uppfylla den funktionen ser hon inte att EU:s budget måste bli större, snarare tvärtom.

– Jag tillhör en av de tre-fyra i EU-parlamentet som systematiskt har röstat nej till budgethöjningar, säger hon.

– I en tid av nedskärningar och tuffa besked som nästintill en majoritet av Europas medborgare tvingas leva med tycker jag att det är svårartat att kräva höjd budget. Jag vill hellre att vi hårdnackat granskar varje krona eller euro.

För Marit Paulsen handlar det istället om att få värde för varje krona och euro som finns i EU-budgeten och återkommer till sin idé att omvandla EU-bidragen till lån.

Hon tror även att EU är större om tio år och hoppas på att ett Lukasjenko-fritt Vitryssland tillsammans med Ukraina och Turkiet är medlemmar.

– Men vi måste lära av erfarenheterna som säger att Köpenhamnskriterierna ska vara väldigt strikt uppfyllda, att länderna bevisar att de klarar av att hantera korruption.

Köpenhamnskriterierna är de villkor kandidatländerna måste uppfylla innan de ska bli medlemmar och handlar om bland annat och öppenhet, rättsstatlighet och låg korruption.

Marit Paulsen vill se hårda krav både på inträdande länder och dem som redan är medlemmar och pekar på situationen i Rumänien, Bulgarien och Ungern.

– Ungern håller på att förstöra sin struktur och det är allvarligt, säger Marit Paulsen och tillägger:

– Korruption och nationalism är mycket farligare än eurokrisen.

Fredrik Haglund

Fredrik Haglund

Europaportalens korrespondent i Bryssel

Kommentarer

Anders
5 apr 2012 kl 20:15

Vi är inte intresserade av EU och er katastrofala globalisering. Lägg ner EU nu er hycklare....

Marko
5 apr 2012 kl 22:29

Lägg ner nationalismen, "Anders"...

Peter
5 apr 2012 kl 23:31

Dessa globalister förstör våra länder. De är folkets och demokratins fiender. Göder enbart sina redan feta plånböcker. All heder till det stolta ungerska folket som i demokratisk anda rösta fram sin rakryggade regering.

Rolf Samuelsson
6 apr 2012 kl 8:45

Håller apsolut med Jag är medlem i republkanka föreningen men blir tveksam då presidentern faller som käglor i världen
Rolf Samuelsson
Alfta
Hälsingland

Anders
6 apr 2012 kl 9:55

Marko

Ser du inte att globalistfanatiker som Marit Pålsson är nya tidens hycklande överklass. De babblar mänskliga rättigheter och allt annat örongodis till naiva stackare och gullar med ena handen och roffar åt sig med andra (kolla EU-lönerna). Ett fungerande mångkulturellt samhälle har aldrig funnits och kommer aldrig att fungera leder till Anarki. Det enda som fungerar i längden är nationalstater som tar hand om sina medborgare och då menar jag stater oberoende av hudfärg. Andra kulturer ska upplevas i andra länder inte i det egna landet.

Karl Svensson, Lisa Hansson
6 apr 2012 kl 14:25

I Sverige är Marit Paulsen och folkpartiet samt moderaterna mest känd för fri muslimsk invandring till Sverige och övriga Norden.
Ingen tar denna tant på allvar längre.

Danae
10 apr 2012 kl 11:11

@Anders och @Karl Svensson
Snälla, låt er förbaskade rasism och främlingsfientlighet utanför seriösa diskussioner. Det finns en del poäng i vad Paulsen talar om och det är faktiskt så att man behöver inte hålla med. Man kan vara nationalist och bry sig om sitt land utan att för den delen skylla allt negativt på mångkulturalismen. Alla som bor här, som har personnummer och sedan får medborgarskap är svenskar. Det får ni bara leva med och acceptera. Jag finns här och jag drar min strå till stacken precis som alla andra som arbetar. Sug på den karamellen!

Rolf Samuelsson
13 apr 2012 kl 0:25

Håller fullständigt med Danae
Rolf Samuelsson
Broderskapare
Alfta
Världen

Erik Johansson
10 maj 2012 kl 9:36

Medan EMU-krisen förstör ekonomin låtsas Marit Paulsen (fp] & ALDE) att vad hon kallar "nationalism" är ett större hot. Enligt eurokratfederalisterna är alla kritiker av EU & EMU farliga "nationalister", fastän de flesta bara vill ha demokrati. Kom ihåg att ALDE (bl.a.) kräver egen beskattningsrätt för EU.....

Rolf Samuelsson
17 maj 2012 kl 5:43

I stort håller jag med