Ryska myndigheter stryper pressfriheten
27 maj 2022
Det ryska parlamentet duman har i en första läsning godkänt en ny lag som gör det möjligt att stänga ryska medier betydligt enklare än tidigare. Lagen berör även utländska korrespondenter i Ryssland. Nu ska journalister förlora sin licens att verka ifall en mediekanal "sprider olaglig, farlig och opålitlig information" eller visar "tydlig respektlöshet mot staten", rapporterar Yle. Ryssland har redan minst pressfrihet i Europa enligt Reportrar utan gränser som bedömer situationen mycket allvarlig.